Matematik eğitiminin amacı öğrencileri matematiğin sayılar, cebir, geometri, veri analizi, olasılık gibi farklı alanlarında bilgi sahibi yapmanın yanında “modelleme ve problem çözme; matematiksel dili ve terminolojiyi doğru ve etkin kullanma; matematiksel akıl yürütme; matematiği kendi içinde ve farklı disiplinlerle ilişkilendirme; matematiği hissedilir, yararlı, uğraşmaya değer olarak görme; bilgi ve iletişim teknolojilerini matematiği öğrenirken ve matematikle uğraşırken yerinde ve etkin kullanma” gibi kişinin şahsî, sosyal ve meslekî hayatında ihtiyaç duyduğu bilgi ve becerileri kazandırmaktır. Bu ise temel matematiksel yapılar ve işlemler, bu yapı ve işlemlerin barındırdığı anlamların kavranması ve kullanılması ile mümkündür. Ancak, öğrencilerin büyük çoğunluğunun rutin soruların ötesinde basit problemlerin çözümünde dahi zorluk yaşadıkları sıklıkla görülmektedir.
Öğrencilerin matematiği gerçek hayatla ilişkilendirerek ve anlamlı bir şekilde öğrenmelerine yardımcı olacağı düşüncesiyle, matematiksel modellemenin ilköğretim, ortaöğretim ve yükseköğretim düzeyinde matematik derslerinde kullanılması fikri diğer ülkelerde olduğu gibi ülkemizde de son yıllarda gündeme gelmiştir.
Matematiksel modelleme matematik eğitiminde önemli kabul edilmesine rağmen bu konuda öğretmenlere yardımcı olacak ve sınıf ortamlarında kullanılacak materyaller çok sınırlıdır. Matematiksel modelleme konusunda ortaöğretime yönelik yabancı dilde yazılmış kaynaklar olmakla birlikte bu konuda ortaöğretim için Türkçe kaynak hemen hemen yok gibidir.
Bu kitap, Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) tarafından desteklenen 110K250 kodlu araştırma projesinin bir ürünüdür. Kitaptaki matematiksel modelleme soruları, proje kapsamında geliştirilen ve adapte edilen sorular arasından seçilmiş olup, bunlardan bazıları farklı okullarda öğretmen ve öğrencilerle matematik derslerinde uygulanmıştır. Bu çalışmaya katkıda bulunan tüm öğretmen ve öğrencilere teşekkürlerimizi sunarız.
Bu kitapta, matematik derslerinde lise düzeyinde işlenen konulara yönelik matematiksel modelleme örnekleri sunuyoruz. Kitap üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, matematiksel modellemenin kısa bir açıklaması yapılmakta ve matematik eğitimindeki yerine değinilmektedir. Ayrıca, bu bölümde modelleme etkinliklerinin sınıf ortamında kullanımı ile ilgili öğretmenlere rehberlik edecek bazı uyarı ve açıklamalara yer verilmiştir. İkinci bölümde, lise düzeyinde matematiksel modelleme etkinliklerinde kullanılabilecek 45 modelleme problemi sunulmuştur. Üçüncü bölümde ise bu soruların çözümleri verilmiştir. Kitabın ülkemizde lise düzeyinde matematiksel modelleme konusundaki kaynak eksikliğini gidermeye hizmet edeceğini ve yeni dönemde matematik eğitiminde öğretmen ve öğrencilere yararlı olacağını ümit ediyoruz.